Adam Sobota. Studio Prób Fotograficznych i Filmowych ZOOM
Adam Sobota
Studio Prób Fotograficznych i Filmowych ZOOM
ISBN: 978-83-89856-74-6
Wydawca / Publisher: Muzeum w Gliwicach
Seria / Series: Czytelnia Sztuki
Nakład / Edition: 150 egz. / copies
70 stron / pages
Cena: 30 zł + przesyłka: 11 zł (Poland)
ZOOM było nazwą grupy twórczej, która funkcjonowała w latach 1972–1979, jakkolwiek na ten okres składały się dwa etapy, kiedy zmieniał się skład grupy i formy działania. Poszczególni jej członkowie mieli już wcześniej własne osiągnięcia w dziedzinie fotografii i filmu. Zdecydowali się na współdziałanie, gdyż pragnęli nadać swoim poszukiwaniom większy rozmach i łączyć je w całości obejmujące różne elementy i środki wyrazu. Dzięki temu ZOOM szybko stał się znany z realizacji artystycznych o specyficznych walorach, które Sławomir Magala scharakteryzował następująco:
a. Aranżacje przestrzenne, kpiny z geometrii i z „neutralności” sali wystawowej, w której na ogół prezentuje się takie fotogramy;
b. Podważanie poczucia realistycznie interpretowanej jednoznaczności społecznego doświadczenia i społecznych ocen;
c. Nacisk na wydarzenie, nie na dzieło (mimo bardzo starannego poziomu wykorzystywanych prac)[1].
Takie progresywne, eksperymentalne nastawienie do praktyki artystycznej było charakterystyczną cechą działalności wielu młodych twórców, którzy objawili się w polskiej sztuce lat siedemdziesiątych. Wykorzystywali najczęściej tzw. nowe media (fotografia, film, wideo), formy interdyscyplinarne i bezpośrednie działania w przestrzeni publicznej. Większość tych działań przeprowadzano w ramach imprez tzw. „kultury studenckiej”, jako że ich autorzy albo byli studentami, albo byli tuż po studiach, a działali najczęściej w klubach i na imprezach studenckich. Specyfika środowiska studenckiego dawała najwięcej okazji do spontanicznej aktywności w dziedzinie kultury, gdyż ta sfera była najmniej obciążona restrykcjami narzucanymi przez totalitarny system PRL-u. | Adam Sobota
[1] S. Magala: Katalogu nie będzie, tekst w publikacji towarzyszącej wystawie i akcji „ZOOM Studio Prób Fotograficznych i Filmowych. Akcja Zamknięcie”, BWA Toruń, luty–marzec 1979. Magala rozbudował ten tekst, zamieszczając go w swojej książce Fotografia w kulturze współczesnej, COMUK, Warszawa, 1982, s. 19–32.