Czytelnia Sztuki

Wystawa malarstwa Beaty Stankiewicz pt. “Azyl”

W Czytelni Sztuki od 29 maja do 14 lipca prezentowana będzie wystawa malarstwa Beaty Stankiewicz pt. “Azyl”.
Artystka skupiająca się na „przekraczaniu rzeczy, na badaniu granic widzialności oraz granic doświadczenia”, poddająca w wątpliwość doraźność i dosłowność. Beatę Stankiewicz można też nazwać specjalistką od metafizyki realności, albo od przywracania realności – metafizyce, przypominania, że to w tym, co istniejące, kryje się głębia transcendencji.
O ekspozycji prezentowanej w Czytelni Sztuki pisze Joanna Oparek: „Pejzaż, portret i obraz wnętrza mają czasem wspólne znaczenie, może tylko nastrój, ale nastrój też ma swoją wymowę – nastrój jest tak wymowny, jak bywa milczenie człowieka z osobowością. Wymowne milczenie to narzędzie komunikacji ludzi silnych, przekonanych co do kierunku obranej drogi, zdeterminowanych, zagryzających zęby, żeby mimo bólu, mimo lęku trwać, żyć dalej, pracować – te trzy ordynarne czasowniki składają się właśnie na górnolotne słowo „tworzyć”. Pracownie mistrzów malarstwa były ich azylem, a obrazy ich pracowni, które maluje Beata Stankiewicz, stały się azylem dla niej samej, bo nic nie daje nam takiej siły, jak obcowanie z innymi, podobnymi do nas, chociażby z ich duchami. Pisarze zaczytują się w wielkich pisarzach, a malarze zapatrzeni są w wielkich malarzy – tak rodzi się w nas pasja i tak ją podtrzymujemy, na początku instynktownie, a potem już świadomie, nałogowo. Natura, którą otacza się twórca, także jest azylem, to raczej zielony mur obronny niż piękna perspektywa. Nie chodzi tu o przyjemność piknikowania – stawka jest inna, większa. Nie o hedonizm tu idzie, ale o prawdziwą alienację, o wybór. Cisza i pustka natury kontra wszystkie dystrakcje, które niesie ze sobą miasto pełne ludzi, prowokujących do ciągłej wymiany, komunikacji, która pochłania nas tak, że brak już sił do komunikowania się z samym sobą, ze swoimi fascynacjami i obsesjami – z wielkimi mistrzami w sobie. Twórca wyalienowany, pozornie samotny, zapatrzony w mur iglastego lasu naprawdę ma z kim rozmawiać. Ta rozmowa toczy się nieustannie. Poza czasem, przez mury cmentarza i w końcu w obrębie tych murów. To jest finalna destynacja, a kto o tym myśli, pakuje się nawet wtedy, gdy się rozpakowuje. W każdym nowym miejscu jesteśmy coraz bliżej miejsc ostatnich i mur cmentarza z obrazu Beaty Stankiewicz to nostalgiczno-ironiczna pointa jej cyklu poświęconego mistrzom malarstwa. To filozoficzne – proste jak najlepsze filozofie – podsumowanie. Zrównuje mistrzów z ludźmi anonimowymi, z których każdy był przecież jedynym twórcą swojego życia, jedynym piewcą własnego mitu. Malowane przez Beatę Stankiewicz pokoje po zmarłych, podobnie jak surowe pokoje domów pracy twórczej i utrwalone na zdjęciach pracownie największych malarzy XX wieku przenika to samo światło. Dotyka sztalug, wytartego oparcia fotela, ślizga się po wypastowanej drewnianej podłodze. Światło jest sprawdzianem malarskiego kunsztu i metaforą, która nigdy się nie wyczerpie. Ta oczywista, niegasnąca metafora „światłości, która nam świeci” sprawia, że malarstwo Beaty Stankiewicz to porządna poezja metafizyczna – dla mnie jako poetki. To malarstwo, które podziwiam i rozumiem, i azyl, którego szukam.”
BIO Beata Stankiewicz
W 1998 roku ukończyła z wyróżnieniem ASP w Krakowie na kierunku malarstwo i malarstwo ścienne w pracowni prof. Józefa Lucjana Ząbkowskiego. W 2005 roku, z inspiracji Zbigniewa Warpechowskiego, założyła wraz z Sebastianem Stankiewiczem we własnym mieszkaniu Galerię „mieszkanie23”. Do 2012 roku w Galerii zrealizowano około 40 wystaw, performansów i wykładów. Od 2017 roku jest członkiem Stowarzyszenia Artystycznego Otwarta Pracownia. Artystka mieszka i pracuje w Krakowie. Jej obrazy znajdują się w depozycie Galerii Zderzak w Krakowie oraz Art Station w Zürichu, w polskich i zagranicznych kolekcjach prywatnych, kolekcji Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK oraz kolekcji Galerii Sztuki Współczesnej „Bunkier Sztuki” w Krakowie. Od 2023 roku jest członkiem rady programowej Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie.

Kurator: Grzegorz Krawczyk
Wernisaż: 29/06/2024, godz. 17.00.
Czas trwania wystawy: 29/06/2024 – 14/07/2024

Beata Stankiewicz, Cmentarz, olej, płótno, 2024.
Beata Stankiewicz, Pokój nr 29, olej, płótno, 2021.

Comments are closed.


Visit Us On FacebookVisit Us On TwitterVisit Us On PinterestVisit Us On LinkedinVisit Us On Google PlusVisit Us On YoutubeCheck Our Feed